22/05/2012 :פורסם

כל מה שחשוב לדעת על QR Codes

קוד QR מאפשר לשמור נתונים דיגיטליים ולקודד אותם לריבוע גראפי קטן יחסית שניתן להדפיס על נייר, למשל, ושניתן לאחר מכן לקרוא בקלות ע”י כל מכשיר סלולארי נייד בעל מצלמה ואפליקציה פשוטה המותקנת עליו ויודעת לפרש את הקוד ולהציג את הטקסט, או כל נתון אחר, המוטבע בקוד. הקוד יכול להכיל כמות גדולה של טקסט, תמונה כלשהי, קישור לאתר אינטרנט או לסרטון וידאו, כרטיס ביקור שכולל את כל פרטי הקשר, קופון הנחה למוצר כלשהו או אפילו את כל הדוגמאות ביחד ע”י קוד QR בודד. ע”י שימוש בקוד QR ובמצלמת טלפון פשוטה, המשתמש יכול לסרוק קוד גראפי ולקבל את הנתונים המוטמעים בו.

QR קוד

דוגמא לקוד QR המכיל את פרטי ה CONTACT של הכותב

קודי QR Code נפוצים בעיקר ביפן, שם הקוד הוא הקוד הנפוץ ביותר במדינה. עם הזמן גבר השימוש בקוד ה-QR והוא הוגדר כסטנדרט ע”י ארגון ISO (ארגון התקינה הבינלאומי). באסיה נמכרים רוב מכשירי הטלפון הסלולאריים כשמערכת קריאת ה-QR Code כבר מותקנת עליהם ובשאר העולם ניתן להוריד אפליקציה פשוטה וחינמית שמתאימה לכל מכשיר סלולארי שכולל מצלמה.

כמה עובדות יבשות:

  • הומצא ב-1994 ע”י תאגיד יפני בשם “Denso Wave”.
  • השם QR נגזר מהמושג Quick Response (תגובה מהירה) היות וה -QR Code מפוענח במהירות גבוהה מאד.
  • אפשר לזהות QR ע”י 3 הריבועים בפינות. הנה המפרט המלא של הברקוד.
  • יכול להכיל כ-4300 תווים אלפאנומריים!
  • נפוץ מאד ביפן כבר מ-2006. כמעט כל הטלפונים המשווקים שם מגיעים עם תוכנה לקריאת QR Code.
  • קיימות לא מעט אפליקציות לנייד לקריאת QR, המזהות אוטומטית קישורים, מספרי טלפון, וכו’. רובן חינמיות.
  • כל אחד יכול לייצר QR ע”י הכלי הזה או API למתכנתים.

ניתן לייצר:
Calendar event
Contact information
Email address
Geo location
Phone number
SMS
Text
URL
Wifi network

 כמה דוגמאות לשימושים, כמעט כולן כבר קיימות כיום:

  • תוסף לדפדפן – לחץ על הכפתור, קבל QR של כתובת העמוד הנוכחי, סרוק וקח איתך להמשך קריאה על הנייד הנה התוסף לכרום.
  • במודעות דפוס (פלאיירים, עיתונים, שלטי חוצות…) – המודעה עניינה אותך? סרוק כדי לקבל מידע נוסף או לרכוש.
  • בדומה למודעות דפוס – גם פרסום אחר שאינו אינטראקטיבי, כולל פרסומות בטלויזיה או על מסכי ענק בחוץ.
  • באנרים – סרוק וקבל קישור מיידי להורדת אפליקציה / קופונים / סרטונים וכד’.
  • כרטיסי ביקור – סרוק כדי לקבל את כל פרטי איש הקשר ישירות לטלפון.
  • על אריזות במסעדות מזון מהיר- סרוק וקבל מידע מפורט על הערכים התזונתיים של המנה.
  • בתחנות אוטובוס/רכבת – סרוק כדי לקבל מידע על מועד ההגעה המשוער ועל המסלול הצפוי.
  • אינטראקציה בטלויזיה – רוצה להצביע למועמד המוצג עכשיו? צלם את המסך.

 ואיך כל זה קשור אלינו בישראל?

ההיסטריה נשארה שנים בגבולות יפן. למה זה לא מצליח גם כאן? כי אנחנו לא עושים את מה שהם עשו – סורקי QR מובנים שם כמעט בכל טלפון, גם בטלפונים פשוטים. בעלי העסקים מודעים לכלי הזה ומשתמשים בו. כך – ככדור שלג – זה הלך ותפס תאוצה.

אצלנו קוראי QR לא מוכרים למשתמשים. גם באירופה וארה”ב זה פחות נפוץ, אם כי קיים. כמעט אף טלפון לא מגיע עם זה כתכונה מובנית. זה כמובן בשליטתם של יצרני הטלפונים ושל ספקיות הסלולר המגדירות את הקונפיגורציה הראשונית של המכשיר.

גוגל מנסים להחדיר את השימוש ב-QR בכמה אופנים, כשהבולט ביניהם הוא הסטנדרט להורדת אפליקציות אנדרואיד. לאט לאט, עם עליית שיעור החדירה של אנדרואיד, פתאום הקהל מודע יותר לברקוד הזה, וכדור השלג מתחיל להתגלגל. פתאום זה מתחיל להופיע. ביוני השנה פרסום דיגיטלי ענק של עיריית NY ב-Times Square הכיל ברקודים באופן מאד גלוי. חברים גם מספרים שבמקומות מסויימים באירופה (אמסטרדם) זה תופס ממש בתקופה זו.

תגובות

תגיות

QR QR קוד