18/01/2018 :פורסם

What-Is-Google-Tag-Manager

באוקטובר 2012, גוגל יצאו בהכרזה על מוצר חדש – Google Tag Manager שמיד עורר מין טלטלה קטנה בשוק ניהול התגים שאז היה עדיין בחיתוליו אבל ללא ספק הפך להיות חלק מכריע מתוך האקו-סיסטם של ניהול שיווק האונליין שלכם, ובכלל חלק משמעותי באקו-סיסטם של גוגל ההולך ומתבהר.

אז מה זה בכלל ניהול תגיות (Tag Management) או Tag Container?

ניהול תגיות  (Tag Management)

פלטפורמות הפרסום כדוגמת גוגל ופייסבוק וכלי מדידה (כמו גוגל אנליטיקס), דורשות ביצוע שינויים בקוד האתר על מנת להטמיע כלי בקרה ומדידה. ואכן, לא מעט פעמים, אנו מנהלי הדיגיטל מתבקשים למשל:

  • “להטמיע פיקסל המרות של פייסבוק בדף “
  • “צריך למדוד כמה פעמים לחצו על כפתור X באתר הפעולות”
  • “אני רוצה לדעת כמה אנשים הורידו את ה-PDF”

הטמעות אלו דורשות ברוב המקרים התערבות של צוותי הפיתוח, על כל הכרוך בכך מבחינת לו”ז, תעדופים, זמינות למשימה וכיו”ב. מעבר לכך, איש הפיתוח מבצע את ההטמעות בקוד האתר, מה שקרוי Hard coding . הקונספט של Google Tag Manager וכלים דומים, הוא לאפשר לכם לשים קוד אחד ויחיד באתר הלקוח ולשלוט בתכולה שלו מרחוק.

מה זאת אומרת “מרחוק?”

דמיינו לכם, שקיבלתם למעשה “חלון”, דרכו אתם יכולים להכניס פיקסל לאתר שלכם או של הלקוח, מבלי להתעסק  בקוד האתר. לא רק זה, דרך החלון הזה יש לכם אפשרות להכניס קטעי קוד רבים של מערכות שונות שאין קשר ביניהן. לחלון הזה קוראים בשפה המקצועית  Container, סוג של מיכל הכולל אוסף של קטעי קוד המובלים לקוד אתר הלקוח בפעם אחת. כעת, במידה ואני רוצה לעשות שינוי בקוד האנליטיקס למשל של הלקוח, אני ניגש לקונטיינר באמצעות מערכת ניהול התגיות, שהינה חיצונית לחלוטין. ברגע שהקוד יתעדכן שם, הוא “יוזרק” (Injected) לקוד האתר.

כשתירשמו למערכת Google Tag Manage, תקבלו קוד קצר אותו תצטרכו להטמיע בכל דפי האתר. זה הקוד היחיד שאתם צריכים להטמיע בכל האתר והוא למעשה ה- Container “החלון”.  החלון הזה, הוא חלון חכם והוא מסוגל באופן עצמאי לאסוף מידע על הדף בו הוא מוטמע, למשל כתובת הדף, הכותרת שלו, שם המוצר, מאפיין הגולש, מחיר המוצר (באתרי מסחר), ערך המופיע בשדה שגולש מילא באיזה טופס ושלח אותו ועוד מידע ככל העולה על רוחכם. ככל שה- Container יהיה חכם יותר ויכיל יותר מידע על הסביבה שלו, תוכלו להפעיל כללים יצירתיים יותר בהזרקת הקודים. למשל, תוכלו להגדיר במערכת ניהול התגיות, שקוד ה- Remarketing יוצג רק בדף תודה לאחר רכישה ורק בתנאי שנרכשו מוצרים מעל 2000 ₪ הכוללים גם טלוויזיה.

תהליך זה עונה על הצורך לנהל את כל קטעי הקוד שאתם דוחפים לאתר לצרכים שיווקיים, למשל קוד המרה שלAdwords , קוד Remarketing קוד אנליטיקס כלשהו וכו’, כאשר הכל מנוהל ממקום אחד. חשוב לציין שהשירות מתאים במיוחד לגופים בהם סבבי הפיתוח ארוכים מדי, והוא לא מתאים לכל אחד.

אפשר לשים מה שרוצים באמצעות ה- Container?

כעקרון כן. כל מערכת Tag Management מציינת בדר”כ באילו תגיות היא תומכת באופן רשמי ואפילו מכינה לכם כפתורים אוטומטיים להגדרת התגיות האלו. שימו לב לרשימה שגוגל נותנים:

אם תרצו להטמיע פיקסל המרה של Adwords זה כבר מוכן לכם. רק צריך להזין את את המספר הסידורי של הפיקסל שהונפק לכם על ידי Adwords וזהו. רוצים לשים סקריפט של מערכת Hotjar ? יש פיקסל מוכן גם לזה.

מעבר לתגיות המוכנות, המערכת מאפשרת לכם לשים כמובן קוד חופשי, של מערכות שגוגל לא מכיר בהן עדיין או סתם קוד שאתם כתבתם. אם אתם חוששים מהסכנות הנלוות לזה, אתם צודקים, וגוגל נותנים כמה כלים להתמודד עם זה .

לסיכום היתרונות ב-  Google Tag Manager

גוגל טאג מנג’ר, או בשמו המקוצר GTM – חוסך לנו זמן, מייעל את הקוד, חוסך בטעינות מיותרות של קוד איפה שלא צריך ומעל לכל חוסך לכם התקשקשות מול מחלקת ה- IT או מול ה- Webmaster בארגון. מעבר לזה, היכולת שלכם להגדיר כללים אוטומטיים כמו איזה קוד יופיע איפה, גדלה לאין שיעור ואתם הופכים להיות כלים חדים יותר בניהול השיווק הדיגיטלי שלכם.

אז איך מתחילים? צפו בסרטון הבא: 

הכותב מור גבריאל – מנהל לקוחות וקמפיינים בדיגיטל קלאוד

תגובות