09/12/2019 :פורסם

אינסטגרם משנה את חוקי המשחק שהיא עצמה קבעה. פלטפורמת שיתוף התמונות החלה להסתיר את הלייקים המופיעים מתחת לפוסטים עבור חלק מהמשתמשים. מהלך זה הוא חלק מניסוי שמטרתו להפוך את אינסטגרם לבטוחה יותר ברשת, אך במהרה יהפוך לסטנדרט עבור כלל משתמשי האפליקציה.

הלייקים לא נעלמו לגמרי – הם רק מוסתרים מהעוקבים.

המשתמשים עדיין יכולים לצפות בכמות הלייקים שקיבלו, למעשה, נוכל עדיין לראות מי עשה לנו לייק רק בצורה שונה.

“תוכל לראות מי עשה לייק לתמונה או וידאו, תוכל לראות זאת כרשימה ואם יש לך זמן – תוכל לספור את כולם ולכמת אותם לכמות הלייקים בעצמך” מסביר מארק צוקרברג.

אינסטגרם פיד

כך שלמעשה אינסטגרם איננה מרחיקה את עצמה מלייקים – היא משנה סדרי עדיפויות, התוכן בפרונט על חשבון הלייקים.
ההחלטה שנויה במחלוקת, בעיקר עבור מובילי דעת קהל ועסקים אשר מתפרנסים מכמות הלייקים.

מה מניע את אינסטגרם?

אנחנו מבינים את עניין הפרטיות (Privacy) ברשתות כמו פייסבוק ואינסטגרם,
אך ממתי לייקים הפכו לעניין של פרטיות?

אינסטגרם רוצה להפוך את הפלטפורמה שלה לבטוחה ובריאה יותר, במיוחד עבור הקהל הצעיר.
אדם מוסרי, העומד בראשה של אינסטגרם אומר: “הרעיון הוא להוריד את הלחץ מאינסטגרם, להפוך אותה לפחות תחרותית” – בהתייחסו של מוסרי לקיבעון של המשתמשים ללייקים ופופולריות.

המהלך של אינסטגרם הוא חלק מניסיון גדול שמטרתו להפחית את הנזק הנגרם לבריאותם הנפשית של המשתמשים.
גם חברות טכנולוגיות גדולות כמו גוגל ואפל החלו להשתמש בכלים שונים אשר מגבילים את זמן המסך עבור המשתמשים.

פייסבוק ואינסטגרם נחשבות לחלוצות במדיות החברתיות כפי שאנו מכירים אותם היום – מקום שבו משתמשים מחפשים תשומת לב ולעיתים קרובות נראה משתמשים מעלים תמונות אוכל עם אינספור האשטגים כמו –
“#food #foodporn #foodie #instafood #yummy #delicious…”
אשר מראה את גודל הקיבעון של המשתמשים עם הצורך בתשומת לב.
עצם זה שהלייקים נדחקו הצידה אינסטגרם מקווה שמשתמשיה יהיו יותר אותנטיים ומתומצתים עכשיו שהתוכן הוא במרכז ולא האינטראקציה עם שאר המשתמשים.

לא כולם אוהבים את המהלך החדש של אינסטגרם

מצד שני, הלייקים הם לא כל כך נוראים, הם משקפים את תמיכת הציבור, מה שמעניק אמינות לחשבונות ולפוסטים.
מובילי דעת קהל, עסקים ואלו שפרנסתם תלויה במדיה חברתית מרגישים את הלחץ של השינוי הפתאומי. הרבה עוקבים לא בהכרח מצביע על הרבה לייקים דבר הפוגע באמינות המשתמש בעיניי הציבור.
ובכל זאת, ערך הלייקים הלך ודעך בעקבות שימוש בבוטים וקניית עוקבים.
השינוי באינסטגרם אמנם מפקח על הרשת החברתית אך עובדתית – יהיה קשה יותר למצוא מובילי דעת קהל עם קהל עוקבים אותנטי.

יותר מתמיד, בעלי עסקים צריכים לדאוג למקוריות –טרנדים ותכנים אשר עושים את הכי הרבה “באזז”
במקום לייקים, הם יהיו צריכים לנתח נתונים באמצעות מדדים שונים.
נתונים כמו שיעורי מעורבות, אינטראקציות ומספר ביקורים בפרופיל כבר קיימים.
נתונים אלו יכולים לספק ייצוג משמעותי יותר עבור איזה תוכן קורץ למשתמשים מלייקים בלבד.

ללא הלחץ של הלייקים, נוכל לראות איך יוצרי תוכן ובעלי עסקים הופכים ליצירתיים יותר.
אך כל השינויים הללו דורשים מחקר, חדשנות ושינוי פרקטיקות נהוגות מה שגורם לאותם קבוצות להיכנס לפאניקה.

יכול להיות שאינסטגרם בעצם מגינה על עצמה?

מנקודת מבט נוספת – האם זהו מהלך עסקי שנועד לשמור את אינסטגרם מעל המים?
השיח על כך שהיא פלטפורמה רעילה למשתמשים וגורמת להם להיות פחות מאושרים יכול להביא לסופה של אינסטגרם.
שינוי שיטות העבודה יכולות להיות המפתח לשמירת משתמשים לעתיד ויכולות אף להקל על השם הלא טוב שנוצר לפייסבוק בשנים האחרונות.
ללא לייקים, משתמשים לא יוכלו להשוות את הפוסטים שלהם לאחרים מה שמוריד את סף הלחץ.
יותר סביר שתרצה להישאר בפלטפורמה שמשרה עליך תחושה נעימה וחיובית.

הרחקת הלייקים מהציבור עושה את אינסטגרם לחזקה יותר. מהלך זה מרחיק חברות חיצוניות לניתוח נתונים מה שמשאיר את אינסטגרם הבעלים היחידי לאותם נתונים, אין לדעת אם אינסטגרם תנצל את המצב ותתחיל לייצר רווחים מהמידע.

בניית תרבות חיובית

חברות טכנולוגיה גדולות אמנם נוקטות צעדים כדי להפוך את הרשתות החברתיות לפחות רעילות, אך למרות זאת  – הכל מתחיל במשתמש הקטן.
ואנחנו אלה שיוצרים את התרבות

כותבת המאמר: מור שעל, מנהלת פרויקטים, צלמת ואושיית רשת.

תגובות

תגיות

instagram likes